Dit is 2019: Trends die de digitale vastgoedwereld kunnen bepalen

Welke trends, technologieën en tools zijn er al een tijdje maar komen er in 2019 eindelijk door

Happy New Year iedereen! 2018 is achter de rug: nieuwe ronde, nieuwe kansen. En dus hebben we bij Rentio voor de eerste keer onze glazen bol van zolder gehaald en blikken we vooruit. Welke topics geven de digitale (vastgoed)wereld mogelijk vorm in 2019.

Strategie: Digitale voorlopers plukken nu de vruchten

Met de euforie van oud en nieuw nog voelbaar, zetten we meteen even de koude douche aan. Want volgens velen zijn de eerste symptomen al zichtbaar: na jaren van groei zal de economie in 2019 afkoelen. Op zich geen ramp, maar de vraag is: wat gaat het teweeg brengen? Onze voorspelling: economisch mindere tijden gaan de daadwerkelijke impact van digitalisering versneld en hard duidelijk maken. En dat gaat naast enkele winnaars ook de nodige verliezers opleveren.

In het kort: in sterk gedigitaliseerde sectoren is geen ruimte voor middelmatigheid. Want, naarmate industrieën digitaliseren treden steeds dezelfde effecten op:

Nieuwe toetreders: naarmate bedrijfstakken digitaliseren komen daar bijna zonder uitzondering nieuwe toetreders bij. En meer concurrentie leidt tot nog meer druk op marges en winst.

Winner takes all-scenario’s: een verschijnsel in alle sectoren die voorop lopen. Digitalisering zorgt voor enkele grote winnaars en een middenmoot die het onderspit delft.

Druk op marges: grotere spelers en meer concurrentie leidt uiteindelijk tot een kleinere taart om te verdelen. In sterk gedigitaliseerde sectoren zijn de marges krapper, waardoor alleen zeer efficiënt opererende partijen kunnen overleven.

Kijkend naar industrieën die al in grote mate gedigitaliseerd zijn (denk bijvoorbeeld aan de Media & Entertainment-industrie) zie je een vaste regel: digitalisering beloont first movers. En omgekeerd is dat ook waar: digitalisering straft twijfelaars genadeloos af. Deze effecten zijn de afgelopen jaren enigszins gecompenseerd door economische voorspoed. Maar nu dat (mogelijk) wat minder wordt zullen de effecten ervan hard duidelijk worden. En dus zullen we in het komende jaar gaan zien dat de mensen die tijdens de periode van economische groei hun prioriteiten op digital hebben gezet, daar nu de vruchten van gaan plukken. En zij die dat niet deden, komen op de blaren te zitten.

De voice assistant: wordt dit je nieuwe beste vriend?

De introductie van de Nederlandse Google Assistent brengt spraakgestuurde technologie in ons land in een stroomversnelling. Is dit het begin van een radicale verandering in hoe we apparaten gebruiken? Wat betekent het voor marketing, customer service en beheer van vastgoed?

Blockchain doorbraak in betalingen?

De blockchain-technologie is in beginsel bekend geworden vanwege de financiële transacties. Niet alleen de Bitcoin Blockchain, waar de revolutie 10 jaar geleden mee begon, ook de voorlopers als Digicash waren gefocust op het vereenvoudigen van transacties. Waarschijnlijk gaat de blockchain op dit vlak in de komende tijd nog wel de meeste impact hebben, met veel positieve uitkomsten voor consumenten.

Transactiekosten gaan naar beneden en de duur van een transactie kan sterk worden verlaagd. Vooral in ontwikkelingslanden, gaat dit een grote impact hebben, aangezien een reguliere transactie via een bedrijf als Western Union soms een paar dagen kan duren en 10% van het transactie bedrag kan kosten.
Lees ook: De blockchain-revolutie: feiten, fabels, obstakels & de toekomst

In Nederland staan al verschillende Bitcoin-pinautomaten en de introductie van BAKKT, een project dat de massale adoptie van cryptocurrencies wil ondersteunen door het aanbieden van een vertrouwde infrastructuur voor het handelen, uitbrengen en opslaan ervan, zal naar verwachting het startsein geven voor de verdere ontwikkeling van crypto payments.

Wat moet er nog gebeuren voor dit effectief doorbreekt?

Capgemini becijferde dat de gemiddelde consument jaarlijks $500 minder kwijt zal zijn aan bijvoorbeeld kosten van banken en verzekeraars, door het gebruik van de blockchain technologie. De een na de andere blockchain-startup komt momenteel met een nieuwe toepassing voor consumenten, die zaken een stuk efficiënter, goedkoper en gemakkelijker gaan aanbieden: van loyaliteitsprogramma’s tot verzekeringen en van goede doelen tot vastgoed.

Er moet echter ook nog veel gebeuren, voordat een echte massa adoptie van de technologie plaats kan gaan vinden. Applicaties moeten gebruiksvriendelijker worden gemaakt, makkelijker en sneller kunnen opschalen. Stablecoins moeten de sterke volatiliteit van crypto-koersen wegnemen en consumenten het vertrouwen geven dat de waarde van een munt niet ineens sterk kan dalen.

Wij kijken alvast uit naar alle mooie ontwikkelingen, die er verder in 2019 gaan komen!

BRON: Frankwatching (https://www.frankwatching.com)

Don't miss these stories: